L’Ajuntament treballa perquè l’autoconsum compartit d’energia a la indústria, que avui dia és només una prova pilot amb una desena d’empreses (vegeu notícia), sigui una realitat a tots els polígons de la ciutat d’aquí a 10 anys. És un dels anuncis que l’alcaldessa, Ana María Martínez, ha fet aquest dimarts durant la seva intervenció a la 18a Setmana Europea de les Regions i les Ciutats.
La primera edil de Rubí ha participat en el seminari «Accions locals i regionals pel clima» juntament amb altres representants de ciutats europees. Martínez ha destacat el valor transversal del projecte Rubí Brilla, i ha fet valdre el fet que molts dels seus vessants poden funcionar sense grans inversions econòmiques.
Entre els aspectes que formen part d’aquest projecte, l’alcaldessa n’ha destacat uns quants, com la prova pilot d’autoconsum compartit d’energia als polígons. Es tracta d’una idea pionera a tot Espanya i que es pretén que estigui implantada a tots els polígons de la ciutat abans de 2030, tal com s’ha avançat en aquest seminari.
Martínez també ha llistat altres projectes destacats del Rubí Brilla, com el 50/50 d’estalvi energètic a les escoles, que entre 2012 i 2017 va suposar un estalvi de més de 320.000 € (vegeu notícia); el mapa tèrmic de les cobertes de les naus industrials (enllaç); o la prova pilot Comunitats Rubí Brilla (vegeu notícia). També s’ha destacat que el projecte «Energia per a tothom», que treballa amb usuaris dels Serveis Socials, ha conclòs que és rendible invertir en eficiència energètica també en aquests perfils: una inversió mitjana de 190 € ha retornat un estalvi en subministraments de 300 €.
Una de les assignatures pendents de Rubí té a veure amb la rehabilitació energètica del seu parc immobiliari: segons ha explicat l’alcaldessa, menys del 20% dels edificis de la ciutat tenen una qualificació energètica de graus A, B, C o D. La incidència en aquest aspecte és, precisament, un dels punts de treball que abordarà el Rubí Brilla.
El secretari general de L’Associació de Regions Frontereres Europees i moderador del seminari, Martín Guillermo Ramírez, ha descrit les mesures explicades per Martínez com «un conjunt sorprenent d’estratègies energètiques». A banda de l’experiència de Rubí, la resta de ponents han explicat les mesures que apliquen a les seves ciutats, com l’ús de l’hidrogen com a combustible del transport públic a Colònia (Alemanya), l’experiència municipal amb noves energies d’Odessa (Ucraïna), o la reducció de gasos hivernacle a Lappeenranta (Finlàndia).