L’any passat, l’Ajuntament va haver de trobar un habitatge temporal d’urgència a 83 persones que havien perdut la casa o el pis. En el que portem de 2021, ja s’ha atès 45 persones per aquest tema, 17 d’elles són casos nous. El consistori confirma que la pandèmia ha agreujat la problemàtica amb l’habitatge que pateixen molts rubinencs.
L’any de l’esclat de la Covid, va haver-hi un total de 83 rubinencs reallotjats per l’Ajuntament a recursos temporals d’urgència a causa de desnonaments, pèrdues de l’habitatge, manca d’ingressos per assumir lloguers…. Entre les 45 persones que continuen en aquesta situació enguany, hi ha 18 menors. L’Ajuntament disposa de convenis amb hotels, albergs i apartaments turístics per acollir aquesta gent. Aquest 2021, s’han sumat dos nous allotjaments i hi ha tres convenis més en procés de formalització.
Pel que fa a les persones que viuen al carrer o en infrahabitatges (barraques, cotxes, caravanes…) des de Serveis Socials s’intervé a instàncies de la família o d’ofici en tots els casos que es té constància. Es reconeix, però, que les persones sense papers presenten dificultats a l’hora de poder aconseguir-los recursos i ajuts, i que en alguns casos es tracta d’individus que rebutgen ser reallotjats. No es coneix la xifra de persones que malviuen a Rubí en aquesta situació, però des del consistori s’informa que entre aquests no hi ha cap menor.
Fa unes setmanes, coneixem la història de l’Hamid, que habitava unes barraques als afores després de quedar-se sense feina i habitatge per la pandèmia (vegeu notícia). Segons ha pogut saber Ràdio Rubí, l’Hamid estaria actualment vivint a un dels allotjaments temporals d’urgència que paga l’Ajuntament.
Des de Serveis Socials s’explica que la pandèmia també va afectar aquelles persones que requerien l’ingrés en recursos especialitzats (residències assistides, llars tutelades…), ja que molts dels seus llits es van posar a disposició de malalts Covid. També es lamenta que, tot i les normatives per evitar-ho, els desnonaments s’han continuat produint durant la pandèmia (vegeu notícia).
A banda d’atendre els casos dels rubinencs que perden el pis o la casa, Serveis Socials també treballa per garantir que aquelles persones que tenen risc de quedar-se fora puguin romandre a l’habitatge, assumint algunes despeses. També es treballa en xarxa amb les diferents entitats solidàries de la ciutat per tal d’aprofitar tots els recursos disponibles per a persones en situació de risc d’exclusió.
L’any passat, l’ajuntament va destinar uns 170.000 € en qüestions relacionades amb l’emergència habitacional (ajudes a l’habitatge i pobresa energètica, pagaments per facilitar l’accés o el manteniment de la vivenda, trasllats…).
Les dades d’aquesta notícia provenen de la resposta de l’Ajuntament a una pregunta del grup municipal de l’AUP realitzada al Ple de febrer.
Font