Segons les dades de la darrera memòria de reclamacions publicada pel Banco de España diuen que l’any 2019 es van fer 14.600 queixes contra els bancs i el 23,7 per cent, és a dir, unes 3.400 queixes van ser per comissions o despeses. Cal dir que els bancs han pujat recentment les comissions per diversos serveis i moltes entitats i associacions de consumidors es queixen que s’estan cobrant algunes despeses de forma molt abusiva i que, a més, s’està fent contra un públic especialment vulnerable.
Aquest és el cas d’una rubinenca, la Francisca Palomo, que té 82 anys i que ha reclamat davant l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) que els bancs no cobrin comissions per treure diners a la finestreta. La Francisca està jubilada i la seva pensió no és massa elevada. També ha posat una queixa a l’oficina bancària amb la que opera i només li queda fer-ho també al Banco de España. I és que la seva reclamació passa perquè es nega a pagar 2 euros cada vegada que vol treure diners per finestreta i diu que no pot treure diners als caixer automàtic perquè no sap com fer-ho. Recordem que té 82 anys.
Al 2020, any de la pandèmia, van pujar les comissions per descobert en un any en què moltes famílies van veure disminuïts molt els seus ingressos per culpa de la situació econòmica derivada del coronavirus. I en aquest 2021, tots els bancs han pujat les comissions de manteniment, és a dir, aquelles que tenim tots per tenir un compte al banc. Poden anar dels 100 euros del BBVA anuals als 336 de Bankia. La Francisca Palomo ha comentat que no és pas l’única persona afectada per aquesta situació, però que hi ha molta gent que no s’atreveix a reclamar:
Davant d’aquesta situació, entitats o pàgines web com sincomisiones.org que va crear un jove emprenedor gallec, Miquel Otero, juntament amb Gabriel Rodríguez, informen sobre comissions i pràctiques abusives d’entitats bancàries, ofereixen comparatives entre bancs i ajuden a reclamar a persones com la Francsica.
El programa Rubí al dia ha parlat amb Miquel Otero del cas concret de la Francisca, però també d’altres pràctiques abusives. Pel que fa al cas de la Francisca, Miquel Otero ha explicat que encara no hi ha jurisprudència (no hi ha una sentència del Tribunal Suprem ferma que pugui ajudar a donar la raó a les persones afectades i que reclamen) i, per tant, és més difícil reclamar, tot i que segons Otero, la rubineca ha fet el passos que havia de fer i ha reclamat on havia de reclamar i el seu consell per les persones que es trobin en aquesta situació és fer el mateix que la Francisca. Miquel Otero ha explicat que es tracta d’una pràctica que fan tots els bancs i que és un autèntic abús als usuaris quan, a més, moltes vegades són persones en situacions de vulnerabilitat. I és que en teoria no es pot cobrar per treure diners en finestreta, però el problema és que si la gent reclama, hi ha jutjats que donen la raó i n’hi ha que no. El que cal és unificar el criteri.
Segons Otero, el que ells aconsellen és estudiar cada cas, mirar les necessitats que té cada persona i triar el banc que millor respongui a les mateixes. Per això existeixen webs com la seva. I atenció perquè un altre forma d’abús a usuaris per part d’empreses de crèdit en aquest cas (com ara Cofidis per exemple) és l’augment dels microcrèdits en condicions molt abusives. Normalment es demanen petites quantitats de fins a 1000 euros, però els interessos són completaments desorbitats arribant als 4000 per cent d’interessos. Otero ha explicat que aquests microcrèdits acostumen a demanar-los persones que no saben ben bé com funcionen i d’aquí s’aprofiten les entitats.
Al web sincomisiones.org, hi ha una informació molt completa sobre tots els productes financers que existeixen, fan comparatives entre bancs, informen sobre els abusos que hi ha i ajuden i assessoren sobre tot el que es pot fer en cas de voler reclamar.